A CO TO?

Masaż sportowy różni się od innych tym, że wykonywany jest o większej sile i intensywności. Techniki są dostosowywane do indywidualnych cech i poziomu reaktywności. Dodatkowo zwraca się dużą uwagę na rodzaj i charakter dyscypliny sportowej lub aktywności fizycznej, którą dana osoba wykonuje. Celem masażu sportowego jest działanie profilaktyczne mające na uwadze zapobieganie objawom niepożądanym, które mogą wynikać z intensywnych przeciążeń zarówno w sporcie uprawianym wyczynowo jak i amatorsko.

W zależności od etapu treningu lub zbliżających się zawodów techniki wykorzystywane w masażu są indywidualnie dostosowywane, tak, aby poprawić sprawność organizmu.

JAKIE FUNKCJE?

Masaż sportowy spełnia kilka funkcji:

  • rozgrzewającą – w celu przygotowania osoby do treningu lub zbliżających się zawodów,
  • regeneracyjną – jako odnowę dla organizmu i przyspieszenie jego powrotu po obciążającej dawce wysiłku do stanu przedtreningowego,
  • leczniczą – bardzo ważną, ponieważ masaż sportowy wspomaga leczenie kontuzji powstałych w czasie wysiłku,

JAKIE RODZAJE?

Masaż sportowy wykonuje się w kilku formach. Masaż sportowy przedwysiłkowy głównie ma na celu przygotować organizm do wykonywanej aktywności sportowej, dodatkowo stosuje się go w postaci uzupełnienia rozgrzewki, ponieważ skutkuje rozgrzaniem stawów i ścięgien, rozluźnieniem mięśni i zwiększa efektywność mięśni. Wykonywany jest on bezpośrednio przed przystąpieniem do wysiłku. Drugą formą jest masaż sportowy międzywysiłkowy, czyli taki, który będzie wykonywany podczas przerwa miedzy treningami. Ten rodzaj powoduje podtrzymanie wysokiej aktywności zawodnika w czasie zawodów. Masaż zaopatruje mięśnie w potrzebny im tlen i inne substancje odżywcze, eliminuje toksyny, a w rezultacie mięśnie są bardziej zdolne do pracy i mogą się szybciej regenerować. Trzecia forma masażu sportowego to tak zwana powysiłkowa i skupia się ona na zmniejszeniem czasu potrzebnego do regeneracji organizmu po obciążającej i długiej aktywności fizycznej. Jego podstawowym celem jest poprawienie mikrokrążenia krwi oraz limfy, a także obniżenie napięcia mięśniowego, które może towarzyszyć po wysiłku.

DLA KOGO?

Masaż sportowy jest przeznaczony dla osób, u których konieczne jest:

  • unikanie kontuzji treningowych
  • rozluźnienie nadmiernie napiętych mięśni,
  • poprawa metabolizmu całego organizmu,
  • niwelowanie skutków przetrenowania,
  • usunięcie zakwasów lub DOMS ( zespół opóźnionej bolesności mięśniowej),
  • ,

  • poprawienie krążenia krwi i chłonki, w celu uniknięcia zastojów i obrzęków,
  • poprawa odpowiedniego odżywienia mięśni,<

Jak przy każdym masażu, również i w przypadku sportowego istnieją przeciwwskazani, m.in. to:

  • stany chorobowe przebiegające z wysoką temperaturą ciała,
  • stany zapalne stawów i ścięgien,
  • wczesny okres po kontuzjach (złamania, skręcenia i zwichnięcia)
  • pourazowe wylewy w stawach i mięśniach,
  • zapalenia żył
  • zmiany dermatologiczne